4 kwietnia grupa uczniów z Gimnazjum w Białej, biorących udział w zajęciach przyrodniczych „Młody Badacz”, razem z uczniami janowskiego gimnazjum uczestniczyła w wycieczce do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Wycieczka odbyła się w ramach projektu „Wiedza i umiejętności kluczem do lepszej przyszłości uczniów i uczennic szkół w Gminie Janów Lubelski”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Dzięki wyjazdowi uczniowie mogli rozwinąć posiadane umiejętności, a także rozbudzić ciekawość i apetyt na wiedzę, gdyż Centrum Nauki Kopernik zachęca do osobistego zaangażowania w poznanie i zrozumienie świata oraz do wzięcia odpowiedzialności za zmiany zachodzące wokół nas. Inspiruje do odkrywania i zrozumienia świata poprzez samodzielne doświadczenia oraz uczestnictwo w procesie twórczym. Kształtuje umiejętności szczególnie istotne w XXI wieku: komunikowanie się, współpracę, myślenie krytyczne i kreatywne oraz rozwiązywanie problemów i działanie innowacyjne. Kopernik jest jednym z największych w Europie centrów nauki. Ekspozycja podzielona jest na interdyscyplinarne galerie z ponad 450 eksponatami: Korzenie cywilizacji, Człowiek i środowisko, Strefa światła, Świat w ruchu, Teatr Robotyczny, Teatr Wysokich Napięć, Re: generacja.Dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa „Re: generacja”. W tej galerii nauka wchodzi w krainę emocji. Korzystając z najnowszych odkryć psychologii, socjologii ale także neurobiologii i technologii prowadzi po świecie, którego motywem przewodnim jesteś Ty sam i Twoje relacje z innymi. Idziemy tu tropem zagadek własnego umysłu. Wystawa ta jest unikatowa – rozszerza postrzeganie nauki, włącza w ten obszar także zagadnienia niejednokrotnie uważane za nienaukowe, np. ludzkie emocje, odczucia, sympatie lub antypatie, wątpliwości etyczne. Jak wszystkie pozostałe galerie Kopernika, także ta pozwala eksperymentować i samodzielnie wszystko sprawdzać. W galerii jest 80 multimedialnych i interaktywnych eksponatów, między innymi: Ř Sala strachów - Reakcje organizmu na strach i stresŘ Precz ze wstrętem! - Weź do ręki karalucha!Ř Ścieżka kariery - Wymarzona praca, w predyspozycje i oczekiwaniaŘ Stereotypy - Test odsłaniający ukryte i podświadome uprzedzeniaŘ Stek kłamstw - Jak wykrywać kłamstwa?Ř Kim jesteś? - Test osobowościŘ Powąchaj mnie! - Percepcja zapachu zdradza naszą osobowośćŘ Pokój doznań - Jak bodźce wpływają na stan emocjonalnyŘ Robot Feliks - Robot pokazujący emocjeŘ Robot portrecista - Robot rysujący portret zwiedzającychNa wszystkich eksponatach można eksperymentować samemu albo w grupie. Znajdują się one w czterech strefach: 1) Ja (psychologia i życie wewnętrzne), 2) Ja-Ty (relacja dwóch osób, partnerstwo, przyjaźń, miłość, zależność między człowiekiem a nowymi technologiami), 3) Ja-My-Oni (relacje między jednostką a grupą oraz między grupami, zjawiska społeczne), 4) Ja-Świat (jaki wpływ ma na nas współczesny świat i jak my wpływamy na niego).
Wyjazd do Centrum Nauki rozbudził u uczniów ciekawość i zainteresowanie, umożliwił zdobywanie wiedzy w atrakcyjny sposób. Każdy miał szansę dokonać odkrycia i poczuć się jak prawdziwy naukowiec. Wycieczka dostarczyła wszystkim mnóstwo radości i niezapomnianych wrażeń. |
|