|
6 lutego 2013 r. odbył się w naszej szkole apel poświecony pięknemu zwierzęciu jakim jest kot. Tytuł prezentacji multimedialnej brzmiał „Wszystkie koty nasze są”- światowy dzień kota. Dowiedzieliśmy się z niej, że 17 luty został ustanowiony ŚWIATOWYM DNIEM KOTA, a w Polsce to święto obchodzone jest od 2006 roku. Najbardziej popularnymi gatunkami kotów są LEW, TYGRYS, LAMPART, JAGUAR, PUMA, GEPART. Najbliższy naszemu sercu jest KOT DOMOWY, zwany popularnie DACHOWCEM. Kocie cechy to 1. Wrażliwy słuch (rozpoznaje dźwięki, których człowiek nawet nie jest w stanie usłyszeć) 2. Świetny wzrok (rozpoznaje kształty z dużych odległości) 3. Doskonały myśliwy 4. DOSKONAŁA KOORDYNACJA RUCHOWA 5. Niezależny 6. TAJEMNICZY 7. INDYWIDUALISTA 8. PAMIETLIWY 9. PIESZCZOCH. Poznaliśmy różne kocie ciekawostki jak np. : Charakterystyczne dla kotów tureckich van są oczy w dwóch kolorach – niebieskim i zielonym. Wielkie koty (Pantherinae) nie mogą mruczeć, ale za to ryczą. Wiąże się to z budową kości gnykowych. Ich źrenice są okrągłe. Przedstawicielami tej grupy są np. tygrys, lew, jaguar. Małe koty (Felinae) wydają pomruki, ale nie potrafią wyć. Ich źrenice są pionowe. W tej grupie można wyróżnić pumę i kota domowego. A także kocie rekordy: Rekordowo płodną matką, wpisaną do Księgi Rekordów Guinnessa, okazała się Dusty, kotka z Teksasu w USA. W ciągu siedemnastu lat życia urodziła ona aż 420 maluchów, co daje około 25 kociąt rocznie. Dusty zmarła w 1952 roku. Najcięższy kot domowy Ten tytuł od 1986 roku należy do bardzo grubego czworonoga z Australii, o imieniu Himmy. Jego opiekun utuczył zwierzaka do tego stopnia, że miał on w karku 38,1 cm i 83,8 cm w pasie. Przy długości ciała 96,5 cm ważył 21,3 kg! Himmy zakończył życie w wieku 10 lat. Na koniec wszyscy przypomnieli sobie kołysankę „Wlazł kotek na płotek i mruga, ładna to piosenka – niedługa, niedługa, nie krótka lecz w sam raz, zaśpiewaj koteczku jeszcze raz…” Apel przygotowali uczniowie klasy III gimnazjum i z Koła Przyjaciół Biblioteki pod kierunkiem p. M. Sulowskiego. |
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
| |||||
|